Rapport från trädgården

rabatt

Tog en sväng med kameran för att dokumentera status på våren. Efter en veckas kalla vindar kändes det som om den stannat upp, men det var inte riktigt sant. Här har hänt mycket. De första påskliljorna har slagit ut, flera står på tur.

pasklilja

Vi har både gula och vita, de gula är alltid tidigast. Det här är en blomma som jag lärt mig gilla, gula blommor har inte varit min favorit direkt. Nu ser jag den som ett färgglatt vårtecken, tänk vad man kan ändra sig 😉

korsbar

Körsbärsträdets knoppar slår ut när som helst, första bästa värme så kommer vi att få se dess skira, vita blommor. Fast vi bor i Skåne så har vi zon 2-3 här eftersom vi bor i inlandet och uppe på en ås. Det tog några år innan vi insåg varför vi var senare än vänner i Lund och Malmö.

tulpan

Tulpanerna kämpar på. De har det inte så lätt i vår styva lerjord.

malva

Några som stortrivs här är däremot malva och rosor. Malvan blir till stora ruggar på över en meter och sprider sig som ogräs. Det gillar vi!

mme

Vår största ros är, som jag nämnt tidigare, Madame Plantier. Det var hon som fick målat bakom sig häromdagen. Madamen fick knoppar tidigt, men väntar just nu på varmare väder. Klokt.

louise

Bredvid växer Louise Bugnet. Hon har inte riktigt insett att det har varit kallare den senaste tiden. En modig dam.

honung

Inte heller nykomlingen Honsungsrosen har vett att styra sina vårkänslor efter vädret. Den här unga fröken växte två meter första sommaren, en meter andra och verkar fortsätta i samma hastighet. Det här är mannens favoritros.

mix

Under New Dawns taggiga grenar så har en pärlhyacint satt bo. De är nästan som ogräs här hemma, ett vacker sådant. Här bor också en lite senare påsklilja.

pion

I fjol var det första gången våra pioner blommade, så underbart! Den här har däremot inte blommat än, men det beror nog på att den blev uppgrävd i grannens trädgård för några år sedan och den har inte riktigt hämtat sig från chocken än. Hoppas den blommar i år i alla fall!

rabarber

Jag avslutar med statusrapport på rabarbern, här kan vi snart skörda! Vi har en planta som växer mot en södervägg och därför är den alltid väldigt tidig. Ett tips faktiskt! Ha nu en skön lördag alla fina!

 

10 reaktioner på ”Rapport från trädgården

  1. Underbara bilder från er trädgård, så glad att få ta del av er trädgård:) Här har det också kommit ganska långt, men vi befinner oss nog inte så gräsligt långt ifrån varandra egentligen! Men era rabarber – OJ, våra har knappt ens kikat upp!!! Och de stackarna står antagligen helt fel …

    Ha en fin lördagskväll!
    Kram
    Suz

  2. Vilka stora rabarber! Härliga bilder! Här får vi ta av våra vårlökar i gräsmattan för nu kör robotgräsklippparen över allt som kommer i hans väg….
    Må så gott!

  3. Så mycket härlig vår du har i trädgården. Fantastiskt med tidig rabarber, här har den bara precis tittat upp. I dag ligger dimman tät här och det känns som om våren är långt borta. Men kanske jag ska göra som du och ta mig en närmre titt i trädgården, våren kanske inte är så långt bort trots allt.
    Kram
    Annie

  4. Det händer mer än man tror nu.
    Insåg det igår när jag tog mig tid att bara stå och njuta lite.
    Hur mycket det knoppas överallt. Härligt minst sagt!

    Kram Hannis

  5. Herregud vilka vårläckra bilder 🙂 hoppas att ni har lika fint vårväder som oss i GBG.

    Ny post ute…heta designermöbler till REA-pris:)

    Jag önskar en härlig helg

    LOVE Maria at inredningsvis – inredning it’s, Swedish for decor 🙂

Tack för din kommentar!