Älskade vitlök

vitlok

Jag älskar vitlök och vad kan vara godare än egenodlad? Att odla vitlök är egentligen väldigt enkelt, det enda man måste komma ihåg är att sätta dem på hösten för att de ska hinna växa sig stora. I fjol var det första gången vi skördade egen, oj så gott de var! Vi har liksom missat det där med att plantera på hösten 😉 Årets vitlök är faktiskt ett litet experiment eftersom jag satte små lökar från fjolårets skörd, inte köpta sättlökar. Det är inte säkert att de hinner växa till sig på en säsong, men tack vare den milda vintern så ser det väldigt hoppfullt ut. Om det lyckas så får vi vitlök på egenodlade lökar, vad kan vara mer eko än det?

Då var det måndag igen, en synnerligen grå och fuktig sådan. Men värmen har i alla fall kommit tillbaka hit till Skåneland, det gillar vi. Helgen försvann i ett huj, förstår inte hur det går till egentligen… Först så är det fredag och så är det helt plötsligt måndag igen, skumt! Hade tänkt att jag skulle hunnit målat mer på ladugårdslängan, men vädret ville annat. Får bli en annan dag istället. Måndag och nya tag, en spännande vecka väntar.

7 thoughts on “Älskade vitlök

  1. Härligt med egenodlad vitlök! Jag glömde att sätta lökar i höstas men ser nu att kvarglömda lökar från förra säsongen har grott. Om det blir något att skörda återstår att se.
    Kram Maria

  2. O va gott! Undrar om de funkar att odla inomhus. På fönsterbrädan kanske. Det är nu min längtan efter trädgård är väldigt stark. Jag vill så gärna plantera och skörda. Kram

  3. Har också vitlökar som sticker upp i mina lådor. Rätt häftigt att de gror över vintern. Får se hur stora de blir. I fjol blev de rätt små, men ändå goda. Ha en fin dag Kram Pernilla

  4. Nej, mer eko kan det verkligen inte bli! Hoppas de blir bra och att ni kan njuta av dem i kommande säsong:)
    Visst är det märkligt med helgerna! De försvinner verkligen i ett huj.

    Tack för tipset om färdig dulce de leche – jag hade inte köpt den, utan den som står bredvid den vanliga kondenserade mjölken på ICA av samma fabrikat men kan inte komma på vad den heter. Vad roligt att du gjort designen till den du tipsade om, ska absolut testa den också:)

    Ha en fin dag!
    Kram
    Suz

  5. Härligt med egen vitlök. Här har jag turen att ha en far som odlar både vitlök, lök och potatis åt oss. Vi har bara några små pallkragar och där måste ju sallad, morötter, smultron och squash (hur det nu stavas) få plats;) I år är första gången som han odlar vitlök och jag ser mycket fram emot resultatet.

    Tack för ditt tips. Ja det där med header, logor och sådant är inte riktigt min kopp of tea som de säger. Och jag tappar ofta tålamodet och ger upp. Men jag har en dröm och om vägen dit innebär lite dunkande med huvudet mot datorn så är det inte hela världen;)

    Kram
    Annie

Tack för din kommentar!

