Macens nya kläder

mac_case2

Nytt jobb betyder ny dator, i alla fall för mig. Och en ny dator måste man skydda med nya kläder. Datorfodral är en av de saker som är riktigt roliga att sy, du kan liksom visa din personlighet på ett väldigt enkelt sätt och det går fort (vilket passar min brist på tålamod alldeles utmärkt). I normala fall brukar jag göra en enkel variant som är öppen på ena kortsidan och med en knappstängning, men den här gången kände jag för att göra en variant med dragkedja istället. Inspirationen hittade jag här och beskrivningen här.

mac_case3

Sagt och gjort så rotade jag igenom min tyggömma för att se om det fanns något passande. Ett mönstrat, tjockt bomullstyg fick bli utsida, både praktiskt och snyggt. Dragkedjan kommer ifrån en slaktad kofta, ett alldeles utmärkt sätt av återvinning som mormor lärde mig när jag var liten. Tänk att förr så sparade man på allt, både tyget och knappar, dragkedjor och spännen. Återvinning när den är som bäst! Ett par små stuvbitar av skinn fick dessutom fungera som förstärkning vid dragkedjans avslut, ett bra tips för att inte slita dragkedjan i onödan.

mac_case4

Som foder valde jag ett tunnare tyg som jag quiltade ihop med en gammal packfilt för att skapa lite vaddering. Här fungerar det också bra med fleece eller vadd, vad som hest som ger lite extra skydd till datorn. För att dragkedjan inte ska skada min nya mac så sydde jag även dit en extra kant som ligger mellan dator och dragkedja.

mac_case1

Och så här blev det färdiga resultatet, ett alldeles unikt fodral till min nya mac som kostade absolut ingenting alls. Dagens pysseltips alltså.

 

6 thoughts on “Macens nya kläder

  1. Åh, så fint!! Jag är inte så värst bra på att sy, men om jag vore det så skulle jag göra något sånt här. Måste köpa en ny Mac väldigt snart nämligen och att ge den unika kläder hade ju varit kul! 🙂
    Kram Jennica

Tack för din kommentar!

