Status på rosskotten

rosskott5

I andan av mit budgetträdgårdsinlägg tänkte jag att jag skulle visa er statusen på rosskotten. För er som inte minns så tog jag dessa skott i fjol höst, glömde bort dem i trädgårdsförrådet över vintern och planterade om dem i våras. De har nu fått flytta över till en stor kruka och har satt knopp. Det här är verkligen ett experiment som gett mersmak! Så snart som våra rosor blommat över ska jag ta massa fler skott och fylla trädgården med nya rosor 🙂

Så här såg de ut i mitten av mars när jag precis hittat igen dem i förrådet, ganska stor skillnad kan man lugnt påstå. Rosen är en Madame Plantier.

rosskott4

Här i myllan blir det nog trädgårdarbete för hela slanten idag. Känner att trädgården blivit lite försummad den senaste veckan då vädret inte direkt inbjudit till uteliv. Rensa ogräs och drömma om vår nya bli, det blir nog en bra dag det här. Nu är det förhoppningsvis bara två veckor kvar tills vi får skönheten, veckor som går i fullkomlig snigelfart…

Ha en skön lördag alla fina!

 

6 thoughts on “Status på rosskotten

  1. Jag älskar dina budgetträdgårdsinlägg! De passar mig hel perfekt! Fast idag har jag ”syndat” på plantskolan….kunde inte låta bli…..en del rosa och vita blommor fick följa med mig hem och ta plats i krukorna på trädäcket! Fint blev det! 🙂
    Kram Jennica

  2. Det är perfekt! Att ta skott, för att föröka. Fick en sån fin ros som jag tänker ta skott på.
    Det går ju inte att köpa allt nytt…

    Kul att den överlevde och att den tar sig!
    Kramen Hannis

  3. Men så roligt och tänk så mycket pengar som kan sparas;) En utförligare beskrivning kräver jag dock. Hur tar man skottet, och när i höst? wiiii tänk om jag äntligen kunde få mig lite rosor utan att det kostar multum;)

    Fin söndag till dig
    Kram
    Annie

    • Jag tog skotten i mitten av augusti, placerade dem direkt i krukor med såjord som jag höll fuktig. Sedan övervintrade de i trädgårdsförrådet som inte direkt är frostfritt. Men du kan nog ta skott så snart blomningen är över.
      Kram!

Tack för din kommentar!

