Svärdslilja i trädgården

svardslilja

För några år sedan norpade jag en liten svärdslilja på en av våra skogpromenader. Den växte så fint i vattenbrynet vid en sjö. Mannen skakade bara på huvudet och sa menande att ”vi har väl ingen sjö hemma”. Tjurig som jag är så lyssnade jag inte. Och tur var väl det för den trivs som fisken i vattnet och har växt sig gigantisk. Vad är då knepet? Jag valde att plantera den på en plats som ofta är fuktig, mot söderväggen av garaget precis där stupröret har sitt utsläpp. Här har det visat sig vara en perfekt miljö för vår nya vän, mycket nog tack vare att vi har en styv lerjord i vår trädgård.

Vad är då svärdslilja? Den är en vildväxande, flerårig perenn med stjälkar på 70—150 cm, en art i irissläktet och har fått sitt namn av de svärdslika bladen. Svärdsliljan blommar i juni—juli med vackra, gula blommor. Här i södra Sverige är den väldigt vanlig.

Hoppas att ni alla har en härlig ledig dag idag. Här i myllan skiner solen igen efter ett par dagars hårda vindar. Jag var väl inte direkt beredd på att temperaturen helt plötsligt skulle gå från nära 30 grader till isande 12, men det är nog svensk maj i sitt esse… Nej nu ska jag dricka upp mitt morgonkaffe innan jag går ut och plockar grenar som blåst ner de senaste dagarna. Kram alla fina!

One thought on “Svärdslilja i trädgården

  1. Se där! Så roligt att den trivs hos er även utan sjö 🙂 Tyckte nog att den var lik våra blå iris och när jag läser ditt inlägg förstår jag ju varför.
    Kram Maria

Tack för din kommentar!

