En spröd skönhet

hundkäx1

Då var det lördag och den senaste veckans tryckande värme försvann med nattens åskväder. Och vilket åskväder sedan! Trots att vi befann oss i utkanten så lystes himlen upp nästan konstant, SMHI hade räknat upp till 150 blixtar på tio minuter bara några mil från oss. Är det något som jag har respekt för så är det åskan, man blir väldigt liten när man ser den slå ner i närheten.

Tog en en bukett av något av det finaste jag vet, hundkäx. Så spröda men ändå robusta på något sätt. Visste ni att man kan äta roten? Den ska tydligen både lukta och smaka morot med en blandning av persilja. Men om ni testar så var försiktiga, det finns andra växter som liknar den och som är giftiga. Om roten luktar lök eller bara unket så är den inte ätbar. Jag tror i alla fall att jag nöjer mig med att beundra blommorna, det känns säkrast så 😉

hundkäx2

6 thoughts on “En spröd skönhet

  1. Även här lystes himmelen upp av blixtar hela morgonen. Denna gången var jag inte lika rädd kanske har jag börjat vänja mig, eller så är det bara så att jag inte är rädd tillsammans med någon utan bara rädd när jag är själv.

    Å hundkäx är en av mina favoriter också, bara det slutar regna så ska jag nog gå och plocka in en bukett jag med.

    Önskar dig en fin dag
    Kram
    Annie

  2. Åh, hundkäx är verkligen fina blommor, det får nog bli en bukett hos oss också. Det är det bästa som finns den här årstiden, att bara kunna gå ut och plocka sig en bukett blommor.

    Kram Victoria

  3. Ohh, jeg var SÅ glad for at det ikke ramte os. Men det var så dig der fik det i stedet. Torden og lyn er så skræmmende! Og har temmelig stor respekt for lynnedslag. Bor også i et stråtækt hus, hvor der er brandfare uanset forholdsregler. (c: For tre år siden havde vi et torden som lyste konstant. Havde aldrig oplevet det tidligere. Så store kram herfra.

  4. Här åskade det mycket. Lilla vovven höll mig vaken. Hon är rädd för åska. Hundkäx en nostalgi blomma sedan man var liten. Ha en fin kväll Kram Pernilla

  5. Vackra! Jag gillar det sköra, det blir mjukt.

    Här skulle det behövas lite åska, men bara lite.
    Luften är tung och svetten rinner av att bara gå ut på balkongen.
    Härligt på ett sätt men vatten behövs=))
    Kramen

Tack för din kommentar!

