Att vara för varmt för att fotografera

Men puh vilken värmebölja vi har nu! Igår toppade temperaturen på 29,7° i skuggan. Så varmt att jag inte vill ta fram kameran, så idag blir det några gamla Instagrambilder som får illustrera inlägget. Och kanske inte de mesta skarpa heller, solly…

Trots värmen så lyckades jag få ner några av de sista fröerna i jorden. En favorit är rosenskära, de har vi nog sått varje sommar de senaste åren. Älskar de dillaktiga bladen tillsammans med de otroligt vackra blommorna. Just rosenskäran lämpar sig utmärkt i en stor kruka, så det fick det bli.

cosmos2

Fick även planterat om våra jätteverbenor. Vi har haft en planta som övervintrat i uterummet under flera säsonger, men i år överlevde den inte. Som tur var så hade den fröat av sig i gruset och de plantorna räddade jag i höstas. Även här är det en stor kruka som gäller. Få saker är så vackert som verbenans långa stänglar med sina klasar av små lila blommor längst ut. Nu är det bara att hoppas att de nya plantorna växer fort så att vi får njuta.

verbena

Fick även petat ner en påse blandade sommarblommor på en bar fläck i ena rabatten samtidigt som jag funderade på om man kanske skulle fixa ett par påsar med vallmo också. Kanske till och med några pionvallmo? De är ju bara så vackra!

pionvallmo

Slutligen hamnade några dahliaknölar i ett par zinkbaljor. De funkar inte på friland hos oss eftersom de är en stor favorit för mördarsniglarna… Dessa jäkla sniglar! Men det är inte fy skam att njuta av dem på innergården istället, något gott ur det onda liksom.

dahlia1

Som sagt, för varmt för att fotografera… Då gör vi helg kära vänner. Och hoppas på fortsatt finväder fast SMHI säger att det ska regna imorgon… I så fall kanske man kan få lite innejobb avklarat istället. Positive thinking 😉

 

4 thoughts on “Att vara för varmt för att fotografera

  1. Det är varmt men gudomligt! Jag tänker stå i shorts ikväll och hiva jord åt alla håll=))
    Dahlia…kan man slänga ner det nu? För då måste jag åka till plantagen också!
    Kram Hannis

  2. Ja jösses vad varmt det blev, men härligt härligt är det allt. Tack för ditt svar inne hos mig, det är alltid roligt att veta lite mer om personerna som läser min blogg.

    Ha en fin helg!

    Kram Victoria

  3. Visst har det varit varmt. Fast jag älskar värmen. Att få små frö att gro och bli plantor är härligt. Fina bilder du bjuder på. Ha en fin dag Kram Pernilla

Tack för din kommentar!

