En andra chans

kruka

I fjol köpte jag ett par plantor på torget. Det var en hängande växt med vita blommor som jag tänkte kunde bli vacker i en kruka. Tyvärr är det väl så att man ofta får vad man betalar för, i det här fallet en växt som redan blommat färdigt. Men den var grön och frodig så den fick stå kvar i sin kruka hela sommaren i alla fall. När hösten kom lät jag den helt enkelt vara kvar, av ren lättja. Döm om min förvåning när jag insåg att den faktiskt klarat vintern och att den enligt mamma var en perenn. Den hade inte bara överlevt vintern, den hade växt så det knakat också! Och nu väntar jag bara på att knopparna ska slå ut och bilda ett hav av vita stjärnor. En andra chans alltså!

kruka2

Om det är någon som skulle veta vad det är för blomma så får ni gärna berätta, jag har nämligen ingen aning 🙂 Uppdaterat: blomman visade sig vara en mossflox, så nu vet jag det!

5 thoughts on “En andra chans

  1. Ha, ha och här tror jag att det kommer en stäppsalvia i en kruka som mannen min hittade bakom garageknuten. Blöt och vissen i höstas hamnade den på ”undantag” och kom sen inte längre:) Men nu är grön och fin och har fått komma fram på terrassen. Ska bli spännande att se om jag har rätt i min gissning.
    Det var ju en jättefin överraskning hos dig, vilken planta! Härligt när man får dubbelt nöje av växterna!

    Ha en fin onsdag!
    Kram
    Suz

  2. De är vackra. Har sådana i min trädgård. Det är en så kallad marktäckare. Jag gillar dem eftersom de håller annat ogräs borta. Ha en fin kväll Kram Pernilla

  3. Den är fin! Jag undrar om det kan vara en vårflox? Kanske men är inte säker.
    Kram Hannis
    Ps. Nog kan man göra sin första tatuering när man är 40+ .Bättre då när man tänkt efter och är säker på vad man gör=))

Tack för din kommentar!

