Bildbomb från trädgården

Var bara tvungen att ta en snabbrunda i trädgården mellan regnskurarna. Man kan krasst konstatera att de senaste dagarnas regnande har gjort gott, allting växer så att det knakar.

rams

Jätteramsen i perennrabatten vajar fint i vinden. Eller getapattar som jag hört att en del äldre skåningar kallar den, talande eller hur? 🙂

tulpan

Här hittar man också en del av vårens sista tulpaner. De blir färre och färre för varje år så det är nog dags att sätta nya. Det verkar som om en del modernare sorter bara blommar ett par år.

daggkåpa

Jättedaggkåpan gör verkligen skäl för namnet just nu. Bladen ser ut som om de är beströdda med diamanter. Det här är en växt som trivs alldeles utmärkt i vår styva lerjord, nästan för bra ibland då den lätt skulle ta över en hel rabatt om man inte hindrade den lite.

näva

Årets första näva har precis bekännt färg. Den här blommar för första gången här hos oss, med vackra stora blommor skulle det visa sig. Den behöver verkligen en ny plats eftersom den bara petades ner framför några lavendelplantor, en rabatt fylld bara med nävor kanske?

klematis

På tal om felplacerad: den här klematisen växer på baksidan av vår trädgård, en sida där vi nästan aldrig är. Men visst är den vackert mot den slitna tegelväggen! Har funderat på om man skulle ta och flytta den, är det någon som vet om det går?

ND_baby

En annan som växer så det knakar är den här lilla självsådda rosplantan. Vi har en stor New Dawn växandes mot husfasaden och i fjol så hittade jag den här lilla rackaren i gruset bredvid, med helt eget rotsystem. Det ska bli väldigt spännande att se om den blir en New Dawn, eller om den går tillbaka till en Awakening som är en av rosorna den är skapad på.

pion

Vi har tre pionplantor, två blommade för första gången förra året och en har aldrig bekänt färg. Men i år verkar det faktiskt som om alla tre kommer att blomma, underbart! Det finns ju få blommor som doftar så gott som pionen.

pellis

Sist men inte minst så har vår självdesignade ställning för krukor kommit ut. I år har den fyllts med klassiskt röda pelargoner, en favorit hos oss båda. Om ni är nyfikna på hur den ser ut i sin helhet så finns den på mitt Instagram (länken hittar ni längst upp i högra hörnet).

Jag sa ju att det skulle bli en bildbomb, grattis om ni orkat läsa så här långt! Och på tal om grattis, tusen tack för alla gratulationer och hejarop jag fått på mitt förra inlägg – det värmer!

 

 

6 thoughts on “Bildbomb från trädgården

  1. Vilken fantastisk trädgård och så mycket härliga växter. Den där krukställningen var fin, får nog helt enkelt leta upp dig på Instagram så jag kan få se hela,)

    Önskar dig en fin vecka
    Kram
    Annie

  2. Så mycket vackert du har i din trädgård. Pioner är en favorit hos mig också. Fick en gammal sort av min svärmor i fjol. Får se när den vill blomma. Ha en fin dag Kram Pernilla

  3. Men gaaaaa Underbart! Jag älskar att det växer.
    Klematis har jag flyttat och det gick bra. Flyttade den innan blomningsperiod, jag kan ha haft ren tur men tror att den är tåligare än väntat=))
    Kram Hannis

  4. Så vackert! Du gav mig inspiration att åka till trädgårdshandeln i dag. Det lovas värme och finväder här till helgen – så nu sk adet fixas i trädgården! 🙂

Tack för din kommentar!

