Slånlunden i kvällssol

lunden2

Oj vad fruktträden blommar! Körsbär, plommon och slån har fullkomligt exploderat de senaste dagarna så nu får man passa på och njuta. Vi har en slånlund som nog aldrig har blommat så som i år. Stora klasar av lätt doftande, vita blommor som blir som bomull mot kvällshimlen. Nu är den som allra vackrast. Slån är släkt med plommon, men har vassa taggar på grenarna och betydligt mindre frukter som är beska. Om man väntar till den första frostknäppen försvinner garvsyran och frukten blir alldeles perfekt att göra saft eller likör på. Annars är bären fåglarnas stora favorit, de måste ju också ha något gott att mumsa på! Här i Skåne växer slån vilt efter åkrar och skogsbryn. Och i mängder i vår trädgård.

lunden3

lunden1

Men vilket underbart väder vi har! Tänk om det kunde fortsätta så här ända tills oktober, önska kan man ju 😉 Här i myllan har helgen gått i trädgårdsarbetets tecken. Gräset har klippts och ogräs har rensats, nu känns det i kroppen. Och på näsan… Och så har vi äntligen fått ut våra stora trädgårdsmöbler på uteplatsen, annars använder vi gärna ett av våra små caféset då det är lättare att flytta dit det är sol och lä. Fast rejäla stolar med tjocka kuddar är nog lite skönare i längden.

Nej, nu ska jag hälla upp ett glas rött och slänga upp benen på soffbordet. Kram alla fina!

 

8 thoughts on “Slånlunden i kvällssol

  1. Vilka vackra bilder!
    Och jag håller med om vädret. Det är makalöst skönt nu.
    Att våren skulle bli så här fin hade jag inte räknat med=))

    Kram Hannis

  2. Men så mycket härliga blommor på träden. Här lyser blommorna med sin frånvaro än men jag väntar och längtar efter äppelblomster och plommonblomster och det verkar som om det är nära nu;)

    tack för fint ord om min header, vet dock inte om den är så bra då jag inte kan förminska den och då heller inte använda den som ”bild” på tex facebook odyl. Men så länge är jag nöjd;)

    Hoppas vinet smakade, här blir det morgonens första kopp te, snart ropar trädgården och då ska här planteras;)
    Kram
    Annie

  3. Så smukt. Sommeren bliver vist god. Jeg så to-tre svaler i går, og når de kommer i april, bliver det en lang sommer. Tænk, at det allerede nu er så varmt?

  4. Jamen ja tack! Gärn sånt här väder till Oktober nu! 🙂
    Jag har också trädgårdat (min systers uttryck!) hela helgen…underbart!
    Kram Jennica

Tack för din kommentar!

