Gör egna skyltar till frösådderna

Älskade vår! Det växer och gror överallt. Behovet av att peta ner ett frö i en kruka är stort, men hur kan man hålla reda på vad man har sått på ett snyggt sätt? Jag har hittat lite inspiration på nätet på enkla lösningar som alla kan göra, klicka på länkarna om ni behöver mer information.

glasspinne

Vi börjar enkelt med glasspinnar. Antingen sparar du pinnen när du köper glass, eller så kan man ta en tripp till ex. Panduro och köpa nya för en billig peng. Måla ett mönster med hobbyfärg och texta med en tuschpenna. Klart!

kladnypa

Eller varför inte texta direkt på en klädnypa av trä? Enkelt och snyggt!

aluminiumburk

Av en gammal aluminiumburk och bokstavsstansar kan man göra de här finingarna. Det här är en lösning som man kan återanvända år efter år.

tavelfarg

På tal om att återanvända: här har vi en variant av trästickor med tavelfärg. I just det här fallet har man använt en vinyl som fungerar som färgen, men det går precis lika bra att måla med vanlig tavelfärg. Maska av innan med maskeringstape om du vill ha en specifik form.

sten

Ibland är det enklaste det snyggaste: måla eller texta direkt på en sten. Riktigt snyggt!

gren

Sist men inte minst ett exempel där man använt en helt vanlig kvist där man har skurit bort en bit bark för texten. Snyggt, enkelt och superbilligt! Nu är det bara att så några frön och göra fina skyltar som passar, eller varför inte sätta en skylt i en kruka färska kryddor från mataffären för lite instant vår?

7 thoughts on “Gör egna skyltar till frösådderna

  1. Å så mycket härlig inspiration, gillade faktiskt den sista mest fast klädnypan var ju rolig den också. Hm får se hur jag märker upp planteringarna i år.

    Tack för inspirationen
    Kram
    Annie

  2. vad snyggt! Jag har ju ett gäng ”glasspinnar” över nu sen kalaset så nu gav du mig bra inspo till att använda dessa i vår:) Och jag dööör, så söta kultingar! När jag växte upp hade mina farföräldrar gård med kor, grisar, höns. Jag älskade att besöka ladugården:) Du får smyga dit nån dag då mamman släppt lite på ”sekretessen” så att säga:=) Kram!

Tack för din kommentar!

