Köksfavoriter

favoriter

Laga mat är alltid roligare när man har bra redskap tycker jag. Vi har några favoriter här hemma som jag tänkte tipsa om, saker som underlättar i köket för oss.

Det viktigaste är nog bra knivar, vi har valt att satsa på Global sedan många år tillbaka. Ett par kockknivar av olika längd, en grönsakskniv och en liten flexkniv kommer man långt med. Kom ihåg att inte diska knivarna med diskmedel (förutom om man håller på med kyckling) så håller de sig skarpa längre.

Få saker är så irriterande som en dålig pepparkvarn. Jag vet inte hur många varianter vi har haft genom åren innan vi hittade pepparkvarnen från Peugeot. Enkel att ställa in grovlek på och så bra på att mala, visst den kostar en slant men vi har haft vår i snart tio år och den är som ny.

En bra elvisp underlättar också mycket. Vi valde en från Dualit, både för kvaliteten och för att den har en alldeles perfekt ballongvisp som vispar grädde på några få minuter. Att man sedan kan vira in sladden i själva maskinen är en bonus.

Med en rejäl mortel i granit kan man lätt krossa kryddor och göra såser. I med en ordentlig hög med örter och lite olja, salt och peppar så har du genast en superfräsch sås till fisk eller kött.

Jag vet inte hur många gånger jag har rivit mig på ett halvslött rivjärn innan vi skaffade zestern från Microplane. Den här är oumbärlig när man ska riva parmesan, vitlök eller citronskal, vass som bara den och med ett bra grepp när man har blöta händer. Och jag river mig faktiskt mer sällan med ett vasst rivjärn, tro det eller ej.

De små melaminskålarna från Åhléns används flitigt här hemma. Både för att mäta upp kaffebönor och för att servera såser i. Enkla, hållbara och färgglada. Vi har massor av porslinsskålar, men det slutar oftast med att vi använder de här istället.

Slutligen så måste jag bara nämna mina älskade Norgesglass, gamla konserveringsglas från Norge. De är bara så praktiska att förvara mjöl och annat i, snygga är de också. De är Norges motsvarighet till de så populära Ball mason jars och faktiskt lite finare tycker jag 😉

norge

citron_vitlök

Det var några godbitar från vårt kök, vilka är dina favoriter där hemma?

 

12 thoughts on “Köksfavoriter

  1. Zestern och vispen är klart på önskelistan här, ska bara ha sönder den gamla vispen först ;D
    När man bakar är vågen oumbärlig, sparar massa disk och letande efter måttsatsen… ;D
    Kram

    • Våg är toppen, men vår digitala variant har konstant snulle… På vår lista står en ny, gärna en Hario för kaffekokandet.
      Kramen!

  2. Aj då! Att man inte ska diska knivarna med diskmedel visste jag inte. Förklarar kanske varför den nya kniven redan verkar slö.
    Kram Maria

  3. Min absoluta favorit är min mixer. Som jag kan både hacka, vispa och mixa med. Den har blivit en aha-upplevelse=)) Det där med diskmedel visste jag faktiskt inte! Det ska jag tänka på.
    Kram Hannis

  4. Visst är det viktigt med bra redskap i köket, tyvärr missköter vi våra knivar och diskar dem i diskmaskinen;( kanske inte det bästa men än så länge är de vassa;) (eller det beror kanske vad man jämför med)

    Melamin har jag inte mycket till övers för dock, de läcker gifter om man serverar varmt i dem så pass upp.

    Härlig söndagsbild du hade, förstår att hunden står länge och väljer där, det hade nog jag också gjort.
    Kram
    Annie

    • Hu, diskmaskin! Då får du nog börja köra knivarna för hand istället 😉 Melamin är verkligen inget för varma saker, men så länge man är medveten om detta så känns det ok. Det kan nog jämföras med porslinsglasyrer från förr som ofta innehåller tungmetaller… Aktsamhet med andra ord.

      Kram fina!

  5. Dualit el vispen står på min önskelista!! Bra att höra du är nöjd med den.

    Du kvarnar ja, det är som du säger -en massa skit på marknaden. Men vi har också Peugeot, 3 stycken. En till salt med motor som jag inte gillar så massa….. men så har vi två likadana som din (nästan) en till peppar & en till salt. Jag hade dom när min man & jag träffades så jag tippar dom är mellan 12 & 14 år & lika vassa än. Värda varenda krona alltså.

    Mortel har jag min mormors mors gamla, en riktig klenod på köket.

    Nu har vi alla tänkbara knivar & som du redan vet har vi alla från Victorinox, men jag skall jamen komma ihåg när vi skall byta ut (om hundra år kanske, haha) Global, har hör så massa bra om det märket.

    Å så Norges glass da ❤ ❤ ❤ Tänk att jag hade en stor banan kartong full & så var det ett år jag gav bort ätandes julklappar i brist på pengar & då använde jag Norges glasen. Jag hoppas verkligen mottagarna insåg vad dom fått, men tror inte det…. Nu har jag endast en liten kvar 😦 Så dum man kan vara!!

    Kram finaste

    • Ja Dualiten är verkligen bra, rekommenderas varmt! Kul att höra att nu också är nöjd med Peugeot-kvarnarna 🙂

      Du får börja samla på dig nya Norgesglass. Faster slängde alla sina innan jag kunde hinta att jag gillar dem… Hon hade alla farmors och en hel del till… Du kan tänka dig mitt avgrundsvrål (i tystnad…) 😉

      Kram fining!

Tack för din kommentar!

