Det går faktiskt att göra egna rosor!

rosskott1

Någon gång under förra sommaren läste jag att man kunde ta skott på rosor. Lysande, det måste testas! Sagt och gjort så gick jag lös med sekatören på en av våra största rosor, Madame Plantier. Skotten tog sig, men sedan glömde jag bort dem och de vissnade så klart. I höstas åkte krukorna in i trädgårdsförrådet med jord och allt och glömdes bort. Tills häromveckan. Döm om min förvåning när jag insåg att tre av skotten överlevt vintern i ett fönsterlöst förråd helt utan vatten. Och de hade ju vissnat ner i höstas! Skotten åkte genast ut i ljuset och idag så fick de lite kärlek. En omplantering i en roskruka med lerblandad jord med lite kogödsel i borde ju göra susen. Nu är det bara att vänta och se om de klarar sig. Spänningen är olidlig!

IMG_0572

Här är Madamen i all sin prakt. Bilden är ett par år gammal, så rosen är nästan dubbelt så stor idag. Tror den trivs 😉

10 thoughts on “Det går faktiskt att göra egna rosor!

  1. Så häftigt att de överlevde! Hoppas att de blir pigga och starka av din omvårdnad så att de blir lika fina som rosen på bilden 🙂
    Kram Maria

  2. Alltså, det är det där med växtkraft igen. Hur häftigt är det inte när växter lever sitt eget liv trots att vi tror att dom faktiskt är döda! Coolt, ska bli kul att se hur den tar sig=))
    Kram Hannis

  3. Så fantastiskt vacker. Min store son sa igår att han tyckte att vi skulle ha rosor i trädgården. Kanske jag ska införskaffa oss en egen madam;) frågan är bara var vi ska göra av en sådan skönhet.
    Kram
    Annie

    • Klart du ska ha rosor! Madamen är underbar. Den blir 2-3 meter hög och bred, saknar taggar och blommar med underbara doftande blommor. Enda nackdelen är att den inte remonterar, men det kan man leva med 🙂
      Kram!

  4. Så spännande. Vad duktig du är. Jag önskar bara att jag blev frisk och kunde njuta av våren. Jag får ligga och drömma om allt vackert. Fin fredag till dig. Kram Pernilla

Tack för din kommentar!

