Smarrigt värre!

blåbärstårta2

blåbärstårta

Idag var det dags för lite födelsedagsfika tillsammans med mina föräldrar och då måste man ju ha en tårta. Jag är verkligen ingen mästerbakare när det kommer till tårtor, inte som min vän Karin som kan baka de mest fantastiska skapelser. Oh my, det finns ingen gräns för hennes kreativitet! Visst, finns det färska jordgubbar så kan jag göra den godaste jordgubbstårta du kan tänka dig, men så här i början av mars är det lite svårare. Men den här gången lyckades jag faktiskt riktigt bra. Så bra att mannen spontant utbrast att det var den godaste tårta jag har bakat någonsin, och det måste ju anses vara ett gott betyg. Vad blev det för tårta då? En smarrig blåbärstårta.

Jag tog faktiskt en liten genväg här och köpte färdiga sockerkaksbottnar som jag skar ner till mindre storlek (ca 15 cm), jag har använt fem stycken bottnar. Inuti finns det två lager med vispgrädde blandad med riven mandelmassa och två lager med hemlagad vaniljkräm. Enkelt värre. Jag stök ett tunt lager med grädde på utsidan, sedan fick tårtan vila över natten i kylen. Eftersom det inte direkt är blåbärssäsong fick det bli frusna bär som fått tina i en sil, det för att det inte skulle vara så mycket vätska kvar. Sedan spritsade jag bara på ett lager vispad grädde, lade blåbären i mitten och glaserade med smält rödvinbärsgelé som värmts upp med lite vatten. Lätt som en plätt med andra ord. Och nu har jag tårtkoma…

8 thoughts on “Smarrigt värre!

  1. Vilken härlig tårta, ser fantastiskt smarrig ut. Stora gratulationer i efterskott, alltid trevligt att fylla år även om man inte firar speciellt mycket längre så är det ändå trevligt. En anledning att träffas och fika.
    Fantastisk fin uggle-lampa du fick, förstår att den gör dig glad.
    Det där med syjunta hade jag gärna haft, hm undrar om jag ska försöka ragga upp lite syvänliga själar och starta upp en. Hade varit trevligt att pyssla ihop;)

    Önskar dig en fin söndag
    Kram
    Annie

Tack för din kommentar!

