Dessa underbara tulpaner

tulpan_vas2

Alltså dessa underbara tulpaner! Jag kan helt enkelt inte få nog, till och med en simpel bukett från Ica gör mig glad. Visste ni att tulpanerna fick hela Hollands ekonomi på fall under mitten av 1600-talet? En enda lök av den populära röd-vitrandiga Semper Augustus kostade lika mycket som ett bättre hus i centrala Amsterdam, riktiga fantasipriser med andra ord. I takt med att folk köpte upp blomlökar blev de till slut så dyra att de användes som ett substitut för pengar tills blomlöksmarknaden kraschade. Tänk att en liten lök kan få en hel ekonomi på fall!

Här har veckan börjat med stormsteg, precis så som det ska vara. Ska försöka få lite tid över till att beskära äppel- och päronträdet, det är verkligen hög tid nu. Annars får de nog vara lite vildvuxna det här året, det går bra det med. Men en utedag i sol med sekatören i näven, det är precis vad jag behöver för att fylla på energireserverna. Det och en kopp kaffe 😉

8 thoughts on “Dessa underbara tulpaner

  1. Vackra! Och med en historia som heter duga.
    Jag och tulpaner har haft en sån där av och på- relation (djup beskrivning, hehe)
    När jag var yngre tyckte jag att det var en ganska ful blomma. Nu tycker jag att den är vacker, och allra helst när den börjar blomma över lite. Så är den förknippad med ljuset på något sätt.

    Hoppas att du har en skön dag framför dig/Kram Hannis

  2. Jeg tror minsandten du gav mig en god ide. At beskære æbletræet. Har kun et, men mon ikke kæresten kan klare den sag. Dejlige tulipaner, dejlige knitrende tulipanblade, bløde kronblade. De er fantastiske. Kram i solskin! Med dis på.

  3. Tulpaner är fantastiska, fick av mannen på alla hjärtans dag. Tyvärr var det ingen bra kvalitet på dem då de var vissna redan på fredags-kvällen trots att jag gjort allt enligt regelboken. Tur att goda vänner hade med sig en bukett till oss på söndagen och den står sig än , lika fin som när den kom. Ljuvlig bukett;)

    Och du det där med våren och behovet av att rensa och röja. Oj vad det kliar i mina fingrar, jag vill röja överallt och ändra överallt och hade det bara funnits tid så hade jag nog vänt ut och in på hela huset. Tur kanske att jag inte har den tiden;)
    Ha en fantastisk dag
    Kram
    Annie

Tack för din kommentar!

