Årets första date med sekatören

pellis2

Februari månad, dags att väcka pelargonerna till liv efter vinterdvalan i uterummet. Dags för en date med sekatören med andra ord. Jag brukar alltid beskära dem kraftigt. Bort med döda grenar och gula blad, klippa ner de gängliga grenar som desperat sökt efter ljus. Det blir inte mycket kvar, men efter ett par månader så brukar den något omilda behandlingen belöna oss med nya grenar och frodiga blad. När det sedan är frostfritt åker alla krukor ut för en välbehövlig dusch. Samtidigt passar jag på att lägga på ett tjockt lager med kogödsel i krukorna. Mumma för vintertrötta pelargoner! Enligt de flesta så är det lite baklänges att beskära innan man planterar om, men vi har så många stora krukor som man inte ens med bästa vilja klarar av att byta jord i. Och av ren lathet får alla våra pelargoner samma behandling, så att ingen blir avundsjuk liksom.

pellis1

pellis3

Även citronträdet blev av med onödig vikt och fick sig en uppfriskande dusch med blomsprutan. Trädet är ett riktigt gör det själv-projekt, uppdraget från en kärna. Det beskärs ganska hårt för att det ska få en fin form i framtiden. Just nu ser det lite speciellt ut… På väggen hänger vimplarna och påminner om att de snart ska flytta ut i trädgården igen. Nu är vi igång, trädgårdssäsongen har startat på riktigt.

citron

vimpel

13 thoughts on “Årets första date med sekatören

  1. Jag gör det också baklänges . Skär alltid först av någon anledning.
    Men hur mysigt är inte det? Att börja fixa med pellisar, då är det en bra tid på g.
    Kramen

  2. Tack för påminnelsen. Tror du man kan lägga på ny pelargonjord ovan på om man nu inte har kogödsel? Har också en stor kruka. Sedan har jag Mårbacka pelargoner som är hur fina som helst inomhus. Ska man ändå beskära dem? Ha en fin dag Kram Pernilla

    • Varsågod! Det är alldeles utmärkt med ny jord också, det är ju massa näring i den med. Du kan ju pilla bort lite av den gamla så att det finns plats för ny. Jag brukar också ha ett gäng pellisar inomhus som är fina, det bästa är alltid att beskära lite i alla fal och ta bort blommorna (!). Det ger dem mer energi att kunna blomma hela sommaren.
      Ha en fin dag du med!
      Kram!

  3. Men stort tack för ”be mine”, den måste jag ta och skriva ut så snart vi har en bättre skrivare! vilken kul:) Alltså, pelargoner, det är väl en lite märklig blomma? Min mamma har alltid haft många men jag har lite svårt att se tjusningen. Kan iofs också bero på mina totalt ogröna fingrar? Vimplar är alltid rätt tycker jag, det tristaste rummet ser plötsligt mkt festligare ut! Ha en fin lördag! (Här drömmer jag om snön och surar över regn och slask!) Kram!

    • Tack för fina ord! De värmer Men visst är det konstigt det där med pelargoner. Förr tyckte jag att de var en tråkig tantblomma, nu kan jag inte vara utan!
      Ha en fortsatt fin kväll!
      Kram!

  4. Men oj vad vackert. Det är så jag alltid önskar jag kunde. Istället står jag där på torget varje maj och inväntar Mårbacka. Denna sommar ska jag ha en hel drös ute på trappan. Å så fint. Och nu ser jag ju vem jag ska rådfråga.

  5. Vilken SJUKT söt post…och blommor säger att snart äre våårrr 🙂 jag hoppas att du haft en fin Alla hjärtan i helgen.

    Ny post ute….hur man hittar drömmattan 🙂

    LOVE Maria at inredningsvis – Swedish decor, food, and fashion

Tack för din kommentar!

