Våren är nära

Jag tog en sväng med kameran i trädgården, tänkte att jag skulle se om det fanns några vårtecken. Och om det gjorde! Kolla här så får ni se:

snödroppe2

Först ut är alltid snödropparna i lunden. De trycker sig upp genom fjolårets löv och pinnar i kraftiga tuvor. Underbart!

julros

Julrosen blommar för fullt. Fast den borde nog kallas vårros istället, då den alltid blommar i februari-mars. Älskar dess dova färgskala, den är vacker utan att för den skull vara påträngande.

påsklilja

Påskliljorna kommer nog att blomma till påsk i år om de fortsätter så här. På bilden ser ni också två av våra fyra vintergäck, en blomma som alla i Skåne brukar ha i mängder. Vi kör den minimalistiska approachen med bara fyra stycken. Varför vara som andra liksom?

snöklockor

En växt som lätt kan förväxlas med snödroppar när den är i sitt tidiga stadium är snöklockan. Otroligt söt liten klocka med gula prickar på kanten av kronbladen. Den är lite senare än snödropparna, så de vackra blommorna ser vi nog inte än på ett par veckor.

blåsippa

Och titta här. Lyfter man lite på löven så hittar man blåsippans blomknoppar. Härligt!

hortensia

De små hortensiorna som vi planterade i somras verkar trivas utmärkt med sitt nya hem. Det är sådana som man köper som krukväxt, så kasta inte dem när de blommat färdigt utan plantera ut dem i trädgården i ett skyddat läge.

orkide

En liten bladrosett av Sankt Pers nycklar tittar också upp, en av de vanligaste svenska orkidéerna. Den blommar med fina lila blommor i juni.

oregano

Jag kan lägga upp hur många bilder som helst med vårtecken, men jag avslutar med en bild på oreganon som kommer med stora steg. Här kan man snart skörda! Våren är nära.

Och vad snälla ni är! Tack så väldigt mycket för alla fina ord om min citrontavla, de värmer 🙂

6 thoughts on “Våren är nära

  1. Så himla kul att ha sin egen målning på väggen! Och fint!

    Men du, alltså jag börjar känna att jag bor i fel del av Sverige. Det där är ju hur mycket vår som helst i mina ögon! Kram Hannis

Tack för din kommentar!

