Jag är en nattuggla

tulpan

Nu blev det så där sent igen. Klockan är några timmar efter midnatt och jag sitter fortfarande och skissar. Men det gör liksom ingenting när man jobbar hemifrån. Nu kan jag med gott samvete ta sovmorgon och kanske rent av pyssla med något helt annat en stund på förmiddagen. Det är verkligen en lyxig känsla.

Läste nyligen i en studie från universitetet i Madrid att det inte alls är dumt att vara en nattuggla. Tvärtom så har forskarna kommit fram till att nattugglorna är bättre på att resonera och tänka analytiskt än morgonpigga. Nattugglorna visade sig också vara bättre på vissa estetiska områden som dans, musik och teckning. Att alla de här egenskaperna oftast återfinns hos personer som har ett innovativt  jobb är kanske inte direkt förvånande. De påstår till och med att nattugglorna har högre lön. Hur det är med den saken låter jag vara osagt… Kanske något att ta upp på nästa löneförhandling?

Nej, nu är det nog i alla fall dags att krama kudden även för mig. God kväll. Eller snarare god morgon.

/Nattugglan

12 thoughts on “Jag är en nattuggla

  1. Dejligt at vide at jeg ikke skal have dårlig samvittighed, når jeg okser rundt efter midnat og ordner ting eller maler, eller væver. Dejligt for dig at arbejde hjemme. Kram.

  2. jag brukade också vara en nattuggla, men sen kom barnen och jag har tvingats förvandla mig till en morgonmänniska. Men vem vet, tiden går och barnen blir större. Snart kanske jag kan förvandla mig tillbaka till en nattuggla, fick alltid som mest gjort på nätterna och de bästa idéerna kom alltid in på småtimmarna;)

Tack för din kommentar!

