Skånsk senvinter. Eller är det förvår?

snö_februari

snö_februari5

snö_februari3

snö_februari2

snö_februari6

Jag bara älskar den här tiden på året! När man känner att allt håller på att vakna till liv efter en stunds kyla. När färgerna är milda, men ändå kraftfulla. När åsen i horisonten är oskarp av en svag dimma. Man börjar se landskapets konturer än en gång, inte bara ett oändligt vitt täcke. Gränserna mellan bar jord och gräs är som skarpa linjer, som målade av en kraftfull konstnär. Snön doftar speciellt, som om den vet att det här är sista chansen att göra intryck. Som en blandning av gurka och lera. Solen värmer och vattnet droppar från stuprännan. Julrosens knoppar vilar mot avrinningsröret och lavendelns kvarglömda blommor tittar upp genom snön tillsammans med malva och jätteverbena. Senvinter i Skåne. Eller är det kanske förvår?

8 thoughts on “Skånsk senvinter. Eller är det förvår?

  1. Jag föredrar förvår=)) Även om det är ett tag kvar förstås. Men det där när man börjar se att naturen fortfarande ”lever” tycker jag om.
    Kram Hannis

  2. I går eftermiddag när jag var ute och gick kändes det faktiskt som vår. Fastän det var grått och trist så kom den där sköna känslan. Jag fick ta av mig vantarna för det blev alldeles för varmt med dem på….
    Ha en bra måndag!

  3. Jag röstar på förvår, så njöt jag av bilderna läste din text och när jag kom tillslutet började om igen för den gjorde sånt intryck. Som en blandning av gurka och lera. fint ! Kram Åse

  4. Vilket underbart inlägg! Läste det också två gånger!
    Igår kände jag att livsandarna vaknade till liv igen! Bara solen lyser, så får det till och med vara vinter! Kram M.E

Tack för din kommentar!

