En semla från ovan

semla1

Snöstormen viner runt knutarna. Ett perfekt väder för att baka årets första semlor med andra ord. Fluffiga semlor fyllda med rikliga mängder av mandelmassakräm och lättvispad grädde. Lite ojämnt runda så att man faktiskt ser att de är hembakade. Precis så som vi vill ha dem.

semla3

Mannen och jag slevade glatt i oss ett par var till lunch. Vad kan vara bättre liksom? Semlor och en balja te med mjölk och socker, lägger sig som ett fluffigt täcke i magen. Semlor fotograferade från ovan för att passa för dagens tema i Tatjanis bloggutmaning, ”Titta ner”.

semla2

För att få till riktigt goda semlor använde jag mig av Leilas recept som du hittar här. Första gången för i år alltså, men jag misstänker att det inte blir den sista.

Bloggutmaning_Tatjanis

15 thoughts on “En semla från ovan

  1. Så himmelskt gott! Vill ha… nyss hemkommen efter att varit ute i snöstormen (minst 20 gr kallt i vinden). Vägen hade blåst igen och det blev att gå över åkern till vårt hus. På väg tillbaka till bilen träffade vi på Hemtjänsten som fastnat i snön på väg till vår grannfru. Bonden som ska sköta snöröjningen är på skidsemester utomlands!!
    Nu måste jag nog ta och titta ner till surdegsbagaren runt hörnet och köpa mig en semla…
    För bakar jag så äter jag för många.
    Kramar M.E

  2. Nu blev till och med jag sugen på semla! De ser så underbart goda ut, men mandelmassekräm, nja det vete sjutton;)

    Fyndigt bidrag:)
    Kram
    Suz

  3. Hvor ser det fantastisk ud. Har lige fornemmelsen af at sætte tænderne idem. Men det er bare en lille drøm.. Er lige kommet hjem fra en skøn og dejlig weekend, lidt lang weekend. Og jo, det er garn fra garnudsalg. Kram.

  4. Vilket gott bidrag;) mums. Här har vi bakat årets första och livets första semlor och jag kommer aldrig mer köpa semlor. För så mycket godare det blev när man gjorde egna. Nästa gång ska jag nog testa att göra egen mandelmassa också, för det är klart att det blir en nästa gång;)

    Ha en fin dag
    Kram
    Annie

  5. Vilka underbara semlor och fina bilder. Om du vill ha tips här är ett att blanda kanel i mandelmassesmeten. Ett annat är att ta lika delar hasselnötter och mandel…=)

  6. Jag älskar semlor, jag gillar bakar flera recepter [http://pablodgourmet.com/2014/03/04/idag-ar-fettisdagen-grattis-sverige/]

    PabloD [http://pablodgourmet.com/]

Tack för din kommentar!

