Cathrineholm och Lotus

il_570xN.499229112_2r0f

Jag tänkte att jag skulle fortsätta min serie om designhistoria med emaljföremål från norska Cathrineholm. Det här är föremål som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Varför ska ni få veta här.

Cathrineholm var ett emaljverk i Halden, Norge. Halden ligger precis vid gränsen till Sverige och det är här jag har mina norska rötter. Cathrineholm kom att bli mest känt för sina skålar, grytor, kaffepannor och fat med det distinkta lotusmönstret. Designern bakom hette Grete Prytz Kittelsen. Det är här det blir lite snurrigt. Grete Prytz Kittelsen designade formen på produkterna, inte själva lotusmönstret.

ch1_84015061

ch_84015869

Cathrineholm var däremot helt övertygade om att det behövdes ett mönster på kollektionen också, det skulle tilltala Haldens hemmafruar mer. Uppdraget hamnade hos en av deras egna designers, Arne Clausen. Arne var anställd av Cathrineholm som mönsterformgivare och kom att stå bakom många av deras produkter genom åren. 1962 fick han alltså uppdraget att utsmycka Gretes enkla designs och resultatet blev lotusmönstret. Arne har dessutom visat sig vara en släkting till mig.

il_570xN.490957583_72pp

il_570xN.517666372_rp9a

Men vad tyckte då Grete Prytz Kittelsen om tillägget? Enligt uppgift ska hon ha hatat det! Hon tyckte att mönstret helt förstörde hennes design och att det konkurrerade med själva ändamålet, föremål att servera mat i. Men hon kom med tiden att acceptera det i alla fall. Det är tufft att vara formgivare.

Cathrineholms lotusmönster kom att bli en stor succé och Cathrineholms bäst säljande serie genom tiderna. Arnes lotus har dessutom dykt upp på plastskålar från danska Lyngby Porselen, och nu senast har de reproducerats på porslinsskålar från samma företag. Ett riktigt tidlöst mönster med andra ord.

il_570xN.458044646_ql8c

lotusbolle2

Jag har som sagt växt upp med Cathrineholm, har mina rötter i Halden och är släkt med lotus formgivare. Lotus står oss nära. Mamma har flera grytor, faster likaså. Farmor och farfar hade flera delar och till och med mormor i Norrland hade ett antal skålar som hon fått i julklapp. De flesta har en bottenfärg som är orange, brun eller mörkgrön, de färger som var inne på sjuttiotalet. Men jag har fått en riktig godbit av min faster: en kaffekanna med rött mönster på vit botten. En riktig pärla!

Lous

Idag är det nästan lättast att hitta Cathrineholms produkter i amerikanska webbshoppar. Catherineholm är riktigt inne i USA och det finns ett stort antal samlarforum. Det är nästan lite synd att de inte är fullt lika uppskattade här hemma , men jag är helt säker på att det bara är en tidsfråga, speciellt i och med nyproduktionen av porslinsskålarna. Så börja samla så har ni en riktig designklassiker för framtiden.

Bildkällor: Cathrineholm Fan, Etsy, Made in Norway

4 thoughts on “Cathrineholm och Lotus

  1. Hvor er det er fin historie om noget jeg kender så godt. Og min nabo samler vist i det små, en lille skål og noget. Hvor er den smuk, den hvide med rødt mønster. Og egentlig er det synd for fru Prytz, at hun ikke så det fine i mønstret. For det er så fint. Men det har måske været svært at se det smukke, når hun havde et enkelt stykke i tankerne. Hvor sjovt.

  2. Vad härligt med lite designhistoria såhär en tisdagseftermiddag!
    Och grattis till hundrade inlägget! Vi är så glada över att du är här! 🙂
    Kram Jennica

  3. Jag tror inte att jag har sett det mönstret någonstans. Men så många loppisar och auktioer jag varit på så borde jag gjort det. Fantastiska är de i alla fall och från och med nu ska jag se till att titta efter sådana.

    Härligt inlägg om 10 minuter från ditt hem. Tänk så vackert det är runt om kring.

    Kram
    Annie

Tack för din kommentar!

