Farligt goda bullar

kanelbullar2

Att baka kanelbullar kan verkligen höja spänningen i livet. Verkligen. Kände att det var dags att baka en laddning av de godaste kanelbullar jag vet efter ett recept på Linda Lomelinos blogg Call me Cupcake. Smördrypande, fluffiga kanelbullar. Just det där med smördrypande skulle visa sig vara ganska ödesdigert just den här gången.

Jag gör gärna snurror istället för vanliga skurna bullar. Snurror passar aldrig i pappersformar utan man få lägga dem direkt på ett bakplåtspapper. Jag gräddade en plåt precis som vanligt, satte in den andra plåten och började diska undan efter bakövningarna. Inser efter ett tag att det droppat en del smör från plåten, men ingen fara för jag har varit förutseende nog att lägga aluminiumfolie i botten av ugnen. När bullarna är färdiggräddade är köket ganska rökfyllt, precis som det blivit flera andra gånger när jag har bakat. Det händer liksom ibland. Jag öppnar ugnsluckan och tar ut plåten. Plötsligt ser jag en låga i ena ögonvrån. Eller? Jo, visst sjutton är det en låga, en jäkligt stor låga! Fettet som droppat ner på aluminiumfolien har antänds när jag öppnade luckan och släppte in syre. Skriker på mannen att det brinner i ugnen, kastar mig över det brinnande foliearket, slänger den i vasken, sätter på vattnet och sliter åt mig en kökshandduk för att släcka lågorna som är kvar i ugnen, samtidigt som jag överväger huruvida jag ska använda mig av brandsläckaren eller inte. Köket är fullkomligt rökfyllt men elden lyckades jag släcka på loppet av några få sekunder. Sekunder som kändes som timmar.

Så här i efterhand inser jag att det var ganska många fel i hur jag hanterade elden. Jag gick på ren instinkt, något som kunde ha gett mig allvarliga brännskador och fått elden att sprida sig. Fel nummer ett var att slita ut foliearket ut ugnen. Tänk om det brinnande fettet hade hamnat på mig istället, eller på golvet. Fel nummer två var att spola vatten på brinnande fett, fettbrand ska kvävas annars kan den blossa upp ännu mer. Slutligen, fel nummer tre var att slå ut elden med en diskhandduk. Vad hade hänt om handduken börjat brinna? Hur skulle jag ha gjort? Jag skulle ha kvävt elden i ugnen med ett lock, eller ännu bättre, en brandfilt, något som vi inte har. Så nu står inköp av en brandfilt på toppen av vår shoppinglista, det räcker inte med att bara ha en brandsläckare.

Men bullarna blev i alla fall goda. Åtminstone den första plåten… Får se om jag vågar mig på att göra en ny sats imorgon, fast i långpanna den här gången. Och kanske lite mindre smör. Lesson learned.

12 thoughts on “Farligt goda bullar

  1. Men shit!! Det är läskigt med brand. Och just det där med hur man reagerar.
    Men det var tur att dom blev goda i alla fall=)) Och att allt gick bra, det är huvudsaken!
    Kram

  2. Oj oj vilken tumult. Jag hade nog gjort som du fast det var tokigt. En gång på jobb råkade en bit papper av hushållsrullen hamna i ett ljus. Jag tog hela rullen och slängde den i vasken och spolade vatten på den. Jag skulle egentligen ha kvävt den. Men det är lätt att vara efterklok. Ha en fin dag Kram Pernilla

  3. Jamen Sara dog!…. Sikken en omgang forskrækkelse. Godt at du klarede det hele trods mange uheldige omstændigheder. Heldig har du været. Og kanelbullar har altid været farlige. Ihvertfald for mig. De hopper på mig i samme øjeblik jeg kommer ind over grænsen til Sverige. Store kram!

  4. Oj oj! Ja det var ju bokstavligt talat farliga bullar det. Tur att det trots allt gick bra. Och du vilken fin blogg du har! Hittade hit via Flower of fame och kommer säkert tillbaka.
    Kram Maria

  5. Men så obehagligt och så illa det kunde gå. Här fick i en brandfilt i inflyttningspresent känns bra att ha. Vi förvarade den i kastrullskåpet jämte spisen tyckte att det måste vara bra att ha den nära till hands ifall olyckan skulle vara framme på spisen. Men när vi hade brandskydds-killar här som installerade en brandspruta så frågade dem om vi hade en brandfilt och jag svarade stolt japp det har vi den har vi här i grytskåpet. Killarna tittade lite lurigt på mig och frågade, tycker du det är en bra idé att ha brandfilten så nära spisen, om det börjar brinna där så kanske det inte är så säkert att böja sig ner i skåpet jämte för att hämta brandfilten. Åh han hade ju så rätt (klart brandinspektionskillar borde ju veta) Så nu är filten i stället över kylskåpet i det skåpet, nära tillhands men ändå så pass långt ifrån så att jag inte behöver riskera något när jag sträcker mig efter den.

    Skönt iallafall att allt slutade bra men läskigt när sådant händer. Så vackra kuddarna blev förresten, verkligen vackra och det där med potatistryck måste jag nog testa.

    Kram
    Annie

    • Hehe! Men det var ju bra att få veta vart du skulle förvara den i alla fall 🙂

      Ja, testa potatistryck! Det var riktigt roligt och betydligt lättare än man minns det från barndomen!
      Kram!

  6. Jag har både brandfilt och brandsläckare, men vet i sjutton om jag hade tänkt på det om det börjat brinna i min ugn. Men händer nu, så kommer jag att tänka på ditt inlägg!
    Tack för att du delar med dig av händelsen! Bullarna ser riktigt goda ut och nu blev jag riktigt baksugen! Ska kolla in receptet! Har aldrig varit inne på hennes blogg, så jag får även tacka för vägen dit!
    Kram M.E

    • Men visst är det konstigt hur man reagerar i vissa situationer. Reptilhjärnan tar liksom över…

      Linda Lomelinos recept är gudomliga! Hennes böcker likaså 🙂 Du har massa gott att se fram emot!
      Kramis!

Tack för din kommentar!

