Processen kring en ny header

Screen shot 2014-01-09 at 15.01.20

Som ni kanske har sett har jag en ny header och därför tänkte jag visa hur min kreativa process går till lite i korta drag. Många formgivare tycker att det är extra svårt att designa till sig själv, jag är inget undantag. Kanske beror det på att man har möjligheten att ändra i all oändlighet, eller på att man är den mest kräsna kunden eller på att man får lite prestationsångest. Ja, svårt är det i alla fall.

Varför ville jag byta min header? Jag kände att den gamla var lite tung och rörig och att den inte riktigt förmedlade det jag bloggar om. Men jag ville ha kvar den lekfulla grundtanken. Jag började med att testa olika typsnitt till namnet för att komma fram till ett som har rätt ton och budskap:

Screen shot 2014-01-09 at 14.21.24Ska texten vara i versaler eller gemener (stora eller små bokstäver)? Ska det vara strikt eller lekfullt? Kraftfullt eller lättsamt? När jag känner att jag är på rätt spår så kommer nästa del: kombinationen med övrig text och eventuella illustrationer. Vad ska vara med och vad ska det stå egentligen?

Screen shot 2014-01-09 at 14.20.12Här kom jag fram till att det fungerade bäst med samma typsnitt som i namnet, att det blev rörigt att blanda in flera typsnitt. En bra grundregel är annars att försöka hålla sig till max två eller tre typsnitt på en hel sida. Om man använder sig av ett typsnitt med med klackar (ex. Garamond) så är det bra att kombinera det med ett utan (ex. Helvetica). Eller att kombinera runt med avlångt, tjockt med tunt osv. Man ska alltså tänka på konstraster för att det ska bli en harmoni i det hela, men inte konflikt. Det här är en bra grund att utgå ifrån.

Screen shot 2014-01-09 at 14.24.42Nu hade jag bestämt mig för både vilket typsnitt jag ville använda och för vad det skulle vara för text. Då kom nästa fråga: hur ska jag separera orden? Efter några olika försök så kom jag fram till att det enkla var det bästa, bara vanliga tankesträck. Nu börjar vi närma oss en färdig header. Bara lite finlir som ska fixas med. Det färdiga resultatet har ni här:

Screen shot 2014-01-09 at 14.56.24

Resultat: ett handskriftstypsnitt som förmedlar lekfulhet, kombinerat med en ny underrubrik och en av de gamla illustrationerna i ny tappning; större och med färg. Vad tycker ni?

Om ni kilar över till Sessans blogg kan ni se ett annat exempel på en header som jag designat. Här var utgångspunkten igenkänning.

16 thoughts on “Processen kring en ny header

  1. Har röstat nu=))

    Skitsnyggt tycker jag! Alltså det där är ju en hel vetenskap!
    Bara det där med typsnitt gör mig förvirrad…
    Kram och regnfri dag//Hannis

    • Tack och tack! Från en nattsuddare till en annan 😉 Typsnitt kan verkligen vara klurigt, men när man fått kläm på grunderna är det inte så svåra att hantera. Sedan finns det så klart mer eller mindre avancerad typografering.
      God natt, eller god morgon 🙂
      Kramis!

  2. Roligt att greja med sånt där men tyvärr tar jag mig inte tid till det så ofta. Min nya sida, som jag hoppas ska bli färdig snart, där har jag fått mycket hjälp från en vän. Jag ska ju ha en webbutik där och det fattar jag inte ett dugg av, vill bara att den ska vara lätt att handla från.

    Besökstoppen, spännande! Ett tag låg jag högt på Bloggtoppen och då rasar det in många nya bloggvänner som hittar en, jätteroligt.

    Må så gott

    • Webbshop är nog riktigt komplicerade saker, jag tragglar mig hjälpligt igenom WordPress standardprylar.

      Men visst är det spännande att hitta nya bloggvänner 🙂
      Ha en fin dag!
      Kram!

  3. oh måste med göra en annan design, men jag suger på göra headers, så det blir såna enkla jag kan göra själv, som inte blir så vackra…

    Ja precis, det är skönt och slippa höra, godis äter vi på lördag. men kan ha lördag hela veckan om man vill 🙂

  4. Åh, vad kul det var att läsa detta! Du får jättegärna skriva mer om sånt här, detta tycker jag är jättekul! En fråga, var får du dina illustrationer från? Som den du har i headern? Eller hjärtat och fågeln som du visar i inlägget?
    Kram Jennica

Tack för din kommentar!

