Lycka är ett alldeles eget syrum.

syrum1

Vi är lyckligt lottade som har ett hus med gott om plats. Mannen har sitt kontor, vi har ett gammalt kök som vi använder som ateljé och jag har ett syrum. Ändå finns det rum kvar som inte har någon specifik funktion. Lyxigt, jag vet. Mitt syrum är ett rum i konstant kaos. Ett rum som skulle behöva bättre förvaring, men som ändå är MITT rum. Här kan jag lämna halvfärdiga projekt liggandes på golvet om jag vill. Och det händer, ganska ofta också. För jag kan. Syrummet dubblar visserligen som gästrum vid behov, de är de få gånger per år som det faktiskt blir riktigt städat. Det här är ett rum som har ett par väggar tapetserade i den blommigaste tapet man kan tänka sig, som ett minne av det flickrum det var innan vi köpte huset. På något sätt passar det in. Ett tjejrum. Vi har målat tak och ett par väggar, fönstret behöver färg det med. Men det är liksom ingen panik, det stör ingen.

syrum_nålburk

Förutom min finfina symaskin jag fick av mannen då jag fyllde fyrtio, så är nog min käraste ägodel i detta rum mormors nålburk. Med de knappnålar mormor använde när hon sydde på sin gamla trampsymaskin. Som är de knappnålar jag använder när jag syr på min elektriska symaskin. Cirkeln är liksom sluten.  Fina knappnålar med huvuden av glas blandas med nålar som tagits från en nyinköpt herrskjorta, mormor ville inte kasta saker som kunde komma till användning. Ett barn av sin tid.

syrum_gardin

Gardinen i syrummet är snabbt ihopknåpad för att kunna dubbla som rullgardin om övernattande gäster så önskar. En bit linnetyg som är upprullad på en rundstav och fäst med två av mina gamla skinnskärp från åttiotalet. Sådana där smala som man hade till sina alldeles för stora jeans när man försökte vara lite cool. Jeans med kilar i sidorna. Say no more. Jag brås nog en del på mormor ändå, den som spar den har. Gardinen fungerar i alla fall utmärkt.

syrum_varp

I fönstret trängs en rulle mattvarp med en rulle yllegarnsprov och några Bolsflaskor. Inte för att de används till sina rätta ändamål, utan bara för att de är vackra och för att de kommer till annan användning ibland. Bomullsvarp är utmärkt som steksnöre till exempel och i flaskorna kan man sätta en vacker ros i från trädgården när man är på det humöret.

syrum2

Med en konstant mängd av tyger så blir det aldrig tråkigt. Det finns alltid material för spontana pysselryck, för att göra det man känner för just här och nu. Precis så som det ska vara i ett kreativt hem. Men som sagt lite bättre förvaring skulle behövas trots allt. När jag hittar den perfekta lösningen det vill säga. Och det är nog dags att tömma papperskorgen… Men här har ni i alla fall ett rum som inte är stylat för att få fina bilder, som andas mig här och nu. Mitt alldeles egna syrum.

 

10 thoughts on “Lycka är ett alldeles eget syrum.

  1. Så bra med syrum! Jag saknar stora ytor känner jag när jag läser.
    Saknar det där att kunna lämna saker framme, halvklart. Tycker det är härligt!
    Så är det mysigt också med mormors nålar, garnrullar och annat som får vara framme.

    Kramen

    • Visst är det lyx att inte behöva städa undan! Tror inte ens att jag hade det så som barn, jag fick alltid plocka undan mina leksaker innan det var middag 🙂
      Ha en fin kväll! Kram!

  2. Vilket härligt rum! Har inga ytor av den typen nu när jag flyttat, i vårt gamla hus hade vi det så. Stora ytor. Men ändå….jag hade inte bytt mitt lilla hus mot något annat! 🙂
    Men det är härliga, de där ytorna!
    Kram Jennica

    • Men visst är det! Fast mindre och välutnyttjat kan vara toppen också!
      Ha en fortsatt fin kväll, det ska bli spännande att se vad du bloggar om på Tatjanis bloggutmaning imorgon 🙂
      Kram!

  3. Jag skulle vilja vara bättre på att sy men inser att det inte är något för mig. Köper alltid färdiga gardiner.
    Jag har en plats där jag gör mina ljus, det är härligt med utrymme. Hur stort hus har ni?
    Kram

    • Man kan ju inte vara bra på allt! Du är ju duktig på att göra ljus istället 🙂 Vårt hus är på 200 kvadratmeter.
      Ha en fortsatt fin kväll!
      Kram!

Tack för din kommentar!

