Decemberutmaning: Trädgårdsåret i bilder.

Jag har ju inte bloggat mer än ett par månader, så en klassisk bildkavalkad känns lite knepigt. Istället har jag beslutat mig för att visa trädgårdsåret i bilder. Vi har en rejäl trädgård på cirka fyra tusen kvadratmeter, mest gräsmatta än så länge, men blommor och grönsaker tar över allt mer. Trädgården ligger i zon 2-3, mest 3 faktiskt. Jag kom ju dessutom på att jag faktiskt inte visat något från vår trädgård här på bloggen, so here goes:

collage1

Våren kommer tidig här i Skåne. Så fort vår styva lerjord torkar upp så kan man börja gödsla och plantera. Först upp är rabarbern och ett antal vårlökar. Man kan börja dricka sitt kaffe ute i vårsolen och får en försmak om vad som komma skall. I april och maj börjar det hända saker på riktigt. Fruktträden blommar och stockrosorna börjar få stora blad. Fröer ska i jorden och nyheter testas. Nu börjar den rätta utesäsongen.

collage2

collage3

collage4

Jag och mannen älskar blommor. Rosor, dahlior, vallmo, malva, lavendel, listan kan göras lång. Vi har blommor i rabatter, blommor i krukor och blommor i grönsakslandet. Rosor och malva trivs väldigt bra i vår styva lerjord. Framför allt malvan växer och sprider sig som ogräs. En av favoriterna att ha i kruka är jätteverbenan, underbar med sina små lila blommor. Den lyckas faktiskt övervintra i vårt oisolerade uterum. Annars finns här krukor med pelargoner precis överallt. Lavendel är en annan favorit. Den ska egentligen inte trivas här, men det här är en gammal sort som vi fått av mamma som faktiskt inte har någon aning om att den inte ska växa så bra hos oss. Det tackar vi för. Annars växer vår alldeles för stora gräsmatta för snabbt så här års. Vi har ingen åkgräsklippare, utan (mannen) klipper med en självgående Klippo. Gissa vad han önskar? Åkgräsklippare! Den här tiden på året är det underbart att sätta sig i skuggan under den stora boken och sippa på ett glas vin. Bara njuta och umgås. Det är här man finner oss på var lediga stund. Njuta, det är vi bra på!

collage5

Sedan kommer den fantastiska skördetiden då man får lön för mödan. Vi odlar en del grönsaker, men tyvärr har vi stora problem med mördarsniglar så vi får anpassa oss efter deras aptit. Potatis och lök är ett måste, likaså massor av örter. Kanske en och annan tomatplanta i kruka också. Högt på önskelistan står ett stort växthus, jisses vad vi skulle odla tomater i så fall! Nu njuter man både av egen skörd och av att se när bönderna skördar fälten som omger oss. Spänning på hög nivå. Någon gång i slutet av augusti, början av september, brukar vi vara ganska mätta på det där med trädgård. Då är det faktiskt skönt att slippa klippa gräs lika ofta och att låta bli att rensa ogräs. Helt plötsligt börjar man njuta av att titta på tv på kvällarna istället för att sitta ute. Man känner att hösten och vintern är nära.

Det här var en sammanfattning av ett år i vår trädgård. Jag skulle kunna visa bilder tills ni somnar, men man får ju spara lite till en annan gång också. Nu börjar snart tiden då man läser frökataloger med samma frenesi som inredningstidningar. Planerar, funderar och analyserar. Vad gick bra i fjol? Vad nytt vlll vi testa i år? En härlig tid med andra ord.

12 reaktioner på ”Decemberutmaning: Trädgårdsåret i bilder.

  1. Men ahhh! Trädgård, plantering och ljusare tider. Det längtar jag efter. Inte för att jag har trädgård men en odlingslott hoppas jag på 2014. För lite egna grönsaker=))

    Och hörs vi inte innan så önskar jag ett gott nytt år!
    Kram

  2. Nu fick du mig allt att längta efter våren och trädgården. Den känslan brukar inte komma innan i början av januari men tack vare ditt inlägg så börjar jag längta redan nu. Och blev påmind att kolla in så att pelargonerna mår bra i källaren.

    Jag önskar dig ett fantastiskt 2014 och jag ser fram emot att få följa dig på färden.
    Kram
    Annie

    • Hehe, vad bra! Det är underbart att längta! Där sa du något förresten, måste nog skvätta på våra pellisar lite vatten också 😉

      Ett riktigt gott nytt 2014 till dig med!
      Stor kram!

Tack för din kommentar!