Kopia eller original?

kubus_netto

kubus_collage

Har fyndat en ljusstake på Netto för det facila priset av sextionio pengar. En ljusstake som fick mig att börja fundera på det här med kopia kontra original.

Ska man köpa ett dyrt original eller en billig kopia? Som designer är det ofta självklart att svara original på den frågan. Att det alltid lönar sig att investera i design. Att spara till det som man inte har råd med just nu. Att originalet alltid är det rätta. Att designern lagt ner sin själ i produkten och ska belönas för det. Men nu är ju inte allt svart eller vitt i livet. Vad är skillnaden mellan ”kopia” respektive ”inspirerad av”? Vart går gränsen liksom? Räcker det med att det är samma uttryck och material, eller ska likheten vara större. Okej, om man köper en ”Louis Vuitton” väska på chartersemestern för tjugo kronor känns svaret ganska enkelt. Det är en solklar kopia.

Men hur är det då i det här fallet? Visst, uttrycket är det samma men utseendet skiljer sig ändå åt. Det råder nog ingen tvekan om att det här inte är Mogens Lassens ”Kubus”, designad med stor perfektion 1962. Det här är Cados smidesljusstake, designad 2013(?). Här skvallrar faktiskt både priset och utseendet.  Vi har en perfekt kub respektive korslagda kvadrater. Vi har sextionio kronor respektive ettusentvåhundra. Nej, Cado är en produkt som har hämtat sin inspiration från Kubus för att göra något eget. Ett tema med variation liksom mycket här i livet. Det är i alla fall vad jag anser. Sedan ska jag inte påstå att jag garanterat hade låtit bli att köpa ljusstaken om den hade varit en exakt kopia, min plånbok hade troligtvis bestämt. Sextionio kronor respektive ettusentvåhundra. Det tål att funderas på.

4 thoughts on “Kopia eller original?

  1. Jag är ju den som ofta vill säga att originalet är bäst. Det växer med åren & bär alltid med sig designerns tanke & historie. Jag kan ha den nu & min dotter/son kan ärva & ha den en gång i framtiden. Tyvärr blir de billigare kopiorna ofta sopor efter en stund.
    Det kanske är skillnaden på klassisk design & trend även om design också går i trender, om du förstår hur jag tänker 😛

    Men när det är sagt, så kan faktiskt någon tycka en kopia är snyggare, att man önskar sig uttrycket men faktiskt ser att man aldrig kan spara till dyrgripen.

    Du pekar även på något viktigt, en rakt av kopia & en inspirerad nästan likadan. Jag hade valt den sista, en rakt av kopia hade smakat illa i min mun.

    Tycker din stake är snygg faktiskt med sina kryssade kvadrater!!

    • Jo men där håller jag med. En rakt av kopia skulle jag inte köpa. Det går emot min etik och moral som designer. Du får vad du betalar för, plus att du bidrar till både bevarande och utveckling av nya designklassiker.

      Men med det sagt så beror det många gånger lite på vad det är för sak. Ska man ha nya stolar och suktar efter ex. Y-stolarna så tror jag inte att man nöjer sig med nästan lika. Då blir det originalet eller några helt andra. Men är man sugen på en ny ljusstake så kanske det inte spelar så stor roll. Och som sagt, många gånger är trots allt är en ekonomisk fråga. Lite flärd kontra storlek på plånboken.

      Visst är den snygg! Jag tycker faktiskt att min ljusstake nästan är lite mer intressant än originalet, men säg det inte till någon 😉

      Kram!

  2. Tycker den sista är väldigt prisvärd. Visst design är alltid design. Men plånboken tillåter inte bara dyra saker. Då är det helt okej med lite liknande saker. Får nog ta mig till Netto. Kanske det finns en till mig också. Ha en fin advent Kram Pernilla

  3. Jaaa, et godt spørgsmål. Jeg har en gammel lænestol, som bestemt er en kopi, eller en tilnærmet kopi af en Bamsestol. Og den er stadig smuk og for dem som havde råd til at købe en kopi, men ikke en original. Jeg ved det ikke, vil helst altid sige at originalen er rigtigst, men er også i tvivl.

Tack för din kommentar!

