Decemberutmaning: K som i Kottar.

kotte1

kotte2

kotte3

Nu har vi ju etablerat det faktum att jag inte julpyntar speciellt mycket. Men jag tar gärna in element från naturen, saker som har en vacker form eller patina. Det kan vara grenar med lavar på, mossa i runda kuddar och så kottar. Jag älskar kottar. Runda kottar, avlånga kottar, små kottar och stora kottar. Kottar i alla dess former. Jag vet faktiskt inte varför, kanske beror det på att jag lekte bondgård med kottar när jag var liten? Tallkottar var grisar, grankottar kor. I med tändstickor som ben och så byggde man en ladugård med pinnar. Som jag lärt mig av mormor. Det var många gånger betydligt roligare än den där dockan eller bilen i plast. Man fick liksom skapa sin egen värld utan ramar som någon annan satt upp. Kan själv.

Jag har plockat kottar på många ställen, men den som är mest speciell är en gigantisk pinjekotte som jag plockat i Cinque Terre, efter att försiktigt frågat guiden om det var okej. Det är ju faktiskt ett naturreservat trots allt. Den klarade sig hela vägen hem och kommer numera fram så här i jultid. Kottar får bli dagens Decemberutmaning. Gå gärna in och titta på de andra deltagarnas fina bidrag. K som i Kottar.

logga600bredd

7 thoughts on “Decemberutmaning: K som i Kottar.

  1. Fantastiska kottar. Jag gillar också kottar och plockar dem så ofta jag kan;)
    Jätefint bidrag till utmaningen.
    Kram
    Annie

  2. Underbara bilder, speciellt den översta som jag blev helt salig i:) Tittar och njuter av den härliga känslan i bilden. Kottar är så vackra, mycket i naturen som är vackert att dekorerar med.

    Kram
    Suz

Tack för din kommentar!

